• Rady rodičům prváčků

          • buďte připraveni na to, že úspěch střídá neúspěch - děti zbytečně nestresujte, spíše než trest za neúspěch volte pochvalu za úspěch
          • rodič by neměl suplovat práci učitele, ale pravidelná kontrola připravenosti (splněných úkolů apod.) dle rozvrhu nemůže uškodit
          • dohlížejte na to, aby děti nenosily ve školní aktovce zbytečnosti a tím si nezpůsobovaly vady páteře
          • hovořte s dětmi pravidelně nejen o škole, ale i o běžných životních událostech, radostech i problémech. Buďte jim oporou, ale také přirozenou autoritou, která trvá na svých rozhodnutích.
          • všímejte si výrazných změn v chování, které mohou být důsledkem tajeného neúspěchu, konzumace alkoholu či drog (ve vyšších ročnících)
          • uvědomte si, že pokud dítě tají svůj neúspěch - falšuje známky v žákovské knížce apod., má z vás strach
          • nezapomínejte na včasné řešení problémů společně se školou a učitelem - vzájemná spolupráce a informovanost je základem úspěchu
          • jako rodiče jste ze zákona plně odpovědni za řádnou docházku svých dětí do školy - zbytečně je neuvolňujte na rekreace a dovolené v průběhu školního roku. Po ošetření u lékaře, pokud je dítě zdravé, musí ještě týž den nastoupit do školy.
      • Desatero pro rodiče předškoláka

      • 1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky zdatné a pohybově vyspělé. Mělo by umět:

        • zachovávat správné držení těla
        • běhat, skákat, zvládat různé druhy lezení, překonávat překážky
        • být pohybově aktivní po delší dobu (10 minut a více)
           

        2. Dítě by mělo být samostatné v sebeobsluze. Mělo by umět:

        • svléknout se, obléknout se, obout se
        • zvládat osobní hygienu
        • dokázat se postarat o své věci
           

        3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové a řečové dovednosti. Mělo by umět:

        • vyslovovat správně všechny hlásky
        • mluvit ve větách, zformulovat otázku, vyprávět jednoduchý příběh, popsat situaci apod.
        • přirozeně a srozumitelně hovořit s dospělými, s dětmi, vést rozhovor, domlouvat se
           

        4. Dítě by mělo ovládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci. Mělo by umět:

        • zručně zacházet s předměty denní potřeby, hrát si s hračkami, pomůckami a nástroji
        • zvládat činnost s drobnějšími předměty
        • držet správně tužku
        • napodobit základní geometrické obrazce, různé tvary
        • rozlišovat pravou a levou stranu, pravou a levou ruku
        • upřednostňovat užívání pravé či levé ruky při kreslení a jiných činnostech
           

        5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy. Mělo by umět:

        • rozlišovat podstatné znaky předmětů
        • skládat obrázky z různých tvarů
        • nalézat rozdíly na dvou obrázcích, doplňovat detaily
        • rozlišovat zvuky
           

        6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické, myšlenkové a početní operace. Mělo by umět:

        • ukazovat na prstech či předmětech počet, počítat na prstech, chápat, že číslovka vyjadřuje počet
        • rozpoznat odlišné tvary a tělesa
        • rozlišovat a porovnávat vlastnosti předmětů (velikost a tvar), nacházet společné a rozdílné tvary
        • rozumět časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, vedle, nahoře, později, dnes, včera), pojmům označujících velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký)
           

        7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a paměť. Mělo by umět:

        • udržet soustředěnou pozornost po určitou dobu
        • věnovat se soustředěně i činnostem, které nejsou pro ně aktuálně zajímavé a které mu byly zadány
        • znát říkadla, básničky, písničky
        • postupovat při činnostech podle pokynů
        • pracovat samostatně
           

        8. Dítě by mělo být přiměřeně citově a sociálně vyspělé a samostatné. Mělo by umět:

        • být na určitou dobu bez problémů odloučeno od rodičů
        • chovat se kontrolovaně, bez výrazných výkyvů v náladách
        • ovládat své pocity
        • uplatňovat základní společenská pravidla (zdravit, poděkovat, požádat, omluvit se)
        • navazovat kontakty s dítětem a s dospělým, komunikovat s nimi (kamarádit se, vyhledávat partnera na hru, v zájmu hry se domlouvat, rozdělovat a měnit role)
        • k dětem se chovat přátelsky, citově a ohleduplně
        • brát ohled na druhé (dokázat se dohodnout, počkat, vystřídat se)
           

        9. Dítě by mělo být schopno vnímat přiměřené kulturní podněty a projevovat se v tvořivých činnostech. Mělo by umět:

        • pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, filmové, dramatické nebo hudební představení
        • vyprávět, co vidělo, slyšelo, dokázat říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo
        • zajímat se o knihy, znát pohádky a příběhy, mít své oblíbené hrdiny
        • znát celou řadu písní, básní a říkadel, reprodukovat je, zpívat
        • kreslit, malovat, modelovat, vytvářet
           

        10. Dítě by mělo být schopno se přiměřeně orientovat ve svém prostředí. Mělo by umět:

        • vyznat se ve svém prostředí (doma, ve škole)
        • vědět, jak se má chovat (např. doma, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na hřišti, při setkání s cizími a neznámými lidmi)
        • mít elementární poznatky o sobě, svém prostředí i okolním světě (např. znát části těla, vědět, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišovat různá povolání, znát názvy některých zvířat a dalších živých tvorů)
        • rozumět běžným okolnostem, s nimiž se bezprostředně setkává (např. podnebí, počasí, proměny ročních dob)